ANNONS

BILTEM A logo, blue text on green background.

BILTEMA

Black Week hos Biltema – allt är som vanligt

Här är butikskedjan som går mot strömmen

Brightly lit hardware store interior with shelves and bins of tools, building materials, and paints.

BILTEMA

Black Week hos Biltema – allt är som vanligt

Här är butikskedjan som går mot strömmen

När svenska folket översvämmas av Black Week-kampanjer, fortsätter Biltema att göra som de alltid gör – erbjuda prisvärda produkter till sina kunder. Året om.

Den här artikeln är producerad av Schibsted Brand Studio

Måndag förmiddag i Biltemas 63 varuhus runtom i Sverige. Det är första dagen på årets Black Week. Och i de blåvita varuhusen är allt … ja, precis som vanligt.

Inga stora skyltar som ropar ut REA-priser, inga budskap om “skynda fynda” och inga uppmaningar om att bli “medlem”.

– Nej, här hos oss finns inte ett spår av ”Black Week”, konstaterar Johan Gerdevåg, marknadschef på Biltema.

Och det är ingen slump.

– Vi tror inte på att locka kunder med stora rabatter. Vi tror istället att det blir en mycket bättre upplevelse för våra kunder om de kan känna sig trygga i att alltid kunna handla prisvärt, oavsett dag och tid på året, säger Johan Gerdevåg.

Hej Biltema! Jag missade er Black Week-rea 😤 När har ni rea nästa gång? Jag behöver en ny kupévärmare 🚗

just me, being me.

IVAR

Hej Ivar 👋 Vi har faktiskt aldrig rea, istället har vi alltid låga priser på det du behöver, när du behöver det.

Facial expression, Active Shirt, Sleeve, Shoulder, Smile, Neck, Jaw, Standing, Happiness, Muscle

JOHAN PÅ BILTEMA

Vad menar du aldrig rea? 🤔

just me, being me.

IVAR

Du läste rätt! Vi satsar på låga priser varje dag. Bra va? 😎

❤️

Facial expression, Active Shirt, Sleeve, Shoulder, Smile, Neck, Jaw, Standing, Happiness, Muscle

JOHAN PÅ BILTEMA

just me, being me.

IVAR

Sjukt bra! Vi ses vid hylla Bil 24 🛞

just me, being me.

IVAR

Undersökningar om svenskarnas inställning till Black Week tycks också ge honom rätt. I en ny undersökning** från Biltema, på uppdrag av Norstat, uppger 76 procent av de tillfrågade att de inte tror att de hittar det bästa priset under de mest hetsiga Black Week-dagarna. 

– Vi vill bygga en långsiktig relation med våra kunder, istället för eventuell kortsiktig vinning. Då är det mer uppskattat att veta att man alltid hittar prisvärda produkter hos oss.

Smiling man in a gray sweater looks at the camera, against a blurred, colorful background.

Johan Gerdevåg är marknadschef på Biltema Sverige.

Vill inte elda på hetsen

I undersökningen svarade även 77 procent av de tillfrågade att ofta eller ibland gör impulsköp under Black Week. Det är lättare att dras med i prisjakten när erbjudanden pumpas ut.

– Vi vill inte elda på hetsen som vissa kan uppleva under Black Week, utan väljer att hålla fast vid vår strategi som handlar om att kunderna alltid ska känna sig trygga i att hitta prisvärda produkter hos oss, när de behöver det, säger Johan Gerdevåg.

Denna bild bekräftas även av jämförelsesajten Prisjakts Black Friday-rapport från 2024. Där svarade 81 procent att de inte litar på Black Friday-priserna – många misstänker att de höjts i förväg för att rabatterna ska se större ut.

– Vårt mål är att möjliggöra en rikare fritid, oavsett om man är ensamstående eller i en familj. Priset ska inte vara avgörande om man kan låta sina barn uppleva pirret i pulkabacken för första gången, hitta julklappar till hela familjen eller påta i trädgården på våren, poängterar Johan Gerdevåg.

Car care and accessory aisle with sprays, wheel covers, ice scrapers, and mats.

Ingen stress över reor och bonuspoäng. Handla i lugn och ro.

Sticker ut i mängden

Många rabatter och erbjudanden är idag kopplade till butikskedjornas kundklubbar och olika former av lojalitetsprogram. Det innebär notiser om bonuspoäng som förfaller, kampanjperioder som snart tar slut och pling i mobilen om medlemsdagar.
Något som många svenskar har börjat att tröttna på. Enligt en undersökning via Norstat i mars 2025 uppger 60 procent av de tillfrågade att de får för mycket sms och mejl från butikskedjorna.

Trots detta går många med i kundklubbarna för att ta del av rabatter och erbjudanden. Men bara 59 procent använder förmånerna de får, och nästan hälften (48 procent) litar inte ens på butikernas reapriser.

Det gör att Biltemas strategi sticker ut.
De har varken poängjakt eller reapriser.

 – Vi har en medveten strategi att priset alltid ska vara tillgängligt för alla. Du ska inte behöva vara guldmedlem eller samla poäng. Vi har låga priser året runt, säger Johan Gerdevåg på Biltema Sverige.

Hej Biltema! Jag är sugen på en korv för 5 kronor. Hur blir jag medlem och får det priset? 🤔

Vision Care, Facial hair, Eyewear, Glasses, Sleeve, Forehead, Shoulder, Beard, Happiness, Mouth

BILLY

Hej, Billy! Vi har inga medlemskap på Biltema, 5 kr för en korv gäller för alla!

Facial expression, Active Shirt, Sleeve, Shoulder, Smile, Neck, Jaw, Standing, Happiness, Muscle

JOHAN PÅ BILTEMA

Va? På riktigt? Men hur får man tillgång till bra deals då? Bonuspoäng?

Vision Care, Facial hair, Eyewear, Glasses, Sleeve, Forehead, Shoulder, Beard, Happiness, Mouth

BILLY

just me, being me.

IVAR

Nej nej. Vi ser till att du får ett bra pris varje dag, utan att behöva pricka in kampanjer eller samla poäng.🤩

❤️

Så kom in på en korv du! 🌭

Facial expression, Active Shirt, Sleeve, Shoulder, Smile, Neck, Jaw, Standing, Happiness, Muscle

JOHAN PÅ BILTEMA

Wow vilken grej! Då tar jag två 🌭🌭

Vision Care, Facial hair, Eyewear, Glasses, Sleeve, Forehead, Shoulder, Beard, Happiness, Mouth

BILLY

Även synen på datadelning är sval. Fyra av tio tycker att villkoren i kundklubbar är krångliga, och över en tredjedel erkänner att de sällan orkar läsa det finstilta.

– Vi tänker att man inte ska behöva dela med sig av hela sitt liv för att få ett bra pris, så enkelt är det, säger Johan Gerdevåg.

Så hur kan Biltema ändå hålla priserna så låga?

 – Vi äger hela processen själva, från produktutveckling till butik. Inga mellanhänder – bara kontroll och kostnadsmedvetenhet.

Customer, Retail

FAKTA

Om undersökningarna

*Undersökningen genomfördes av Norstats onlinepanel för Schibsted i mars 2025, där urvalet bestod av 201 personer från hela Sverige, i åldern 15-90 år. 55 procent var kvinnor och 45 procent män.
** Undersökningen genomfördes i Norstats onlinepanel i oktober 2025, där urvalet bestod av 203 personer från hela Sverige i åldern 15-90 år. 43 % kvinnor och 57% män.

ANNONS Innehållet är producerat av Schibsted Brand Studio i samarbete med annonsören. Det är inte producerat av Aftonbladets redaktion.

Vill ni också synas här? Läs mer om hur vi skapar innehåll som når ut, engagerar och ger effekt.