ANNONS – Kundnamn

ANNONS – Kundnamn

ANNONS – Kundnamn

Black, Font
Material property, Font

ANNONS – Coca-Cola

Rectangle

ANNONS – Kundnamn

Double-click to select video

Det hänger på korken

Varje år hamnar åtta miljoner ton plast i naturen och havet. Plast som skadar hundratals djurarter – och även oss människor.

Från och med slutet av oktober kommer konsumenter i Sverige därför att nås av en ny design på flaskorna från Coca-Cola. Den nya designen gör att korken förblir fäst till flaskan även efter öppning.

– Det kanske är mindre plast som går åt till att göra den.

Josef, 18 år:

– Det kanske är mindre plast som går åt till att göra den.

Josef, 18 år:

Anders, 63 år:

– Samma fina dryck, men miljöanpassad kork.

Anders, 63 år:

– Samma fina dryck, men miljöanpassad kork.

H1 Stor rubrik OMNI

H2 mindre stor rubrik

h3 mellanrubrik

H4 ingress

Brödtexten

H1 Stor rubrik SvD

H2 Mindre stor rubrik

H3 Mellanrubrik

H4 Ingress

Brödtexten

H1 Stor rubrik SvD

H2 Mindre stor rubrik

H3 Mellanrubrik

H4 Ingress

Brödtexten

H1 Stor rubrik Wellness

H2 Mindr stor rubrik

H3 Mellanrubrik

H4 Ingress

Brödtexten

H1 Stor rubrik Tv.nu

H2 mindre rubrik

H3 Mellanrubrik

H4 Ingress

Brödtexten


Del av cirkulär målsättning

För att minska mängden plast som hamnar i naturen och våra vatten, har EU beslutat om ett nytt direktiv – engångsplastdirektivet. Mer specifikt innebär det att korken på PET-flaskor nu ska sitta fast vid halsen. Direktivet införs i samtliga medlemsländer från juli 2024, men Coca-Cola blir nu först ut bland de stora dryckestillverkarna att ställa om och gå ut på marknaden med den nya korken.

Nordbor är redan världsledande när det kommer till just återvinning av PET-flaskor, och de flesta är också noga med att panta flaskorna med korken påskruvad. Med den nya designen kommer ännu färre korkar hamna utanför återvinningen och riskera att skräpa ner i naturen.  

Men vad tänker svenskarna kring att korkarna nu sitter fast? Vi tog med de nya flaskorna ut på stan för att få folks första reaktioner.

Mer om Coca-Colas nya hållbara design här

– Smart! Då behöver man inte hålla i den och tappa den.

Sofie, 28 år och Emma, 27 år:

– Smart! Då behöver man inte hålla i den och tappa den.

Sofie, 28 år och Emma, 27 år:

– Sparar på miljön kanske? Att man inte kastar bort locket så det försvinner.

Shirin, 21 år:

– Sparar på miljön kanske? Att man inte kastar bort locket så det försvinner.

Shirin, 21 år:

Visste du att ...

Enligt forskare finns runt 150 miljoner ton plast i världens hav. Och varje år tillkommer mellan 5 och 13 ton. I snitt tar det upp till 20 år för plast i naturen att brytas ner till så kallad mikroplast, som i sin tur finns kvar i ytterligare hundratals år och skadar natur- och djurliv.

Visste du att ...

I Sverige är målet att 90 procent av alla burkar och PET-flaskor ska återvinnas och de senaste åren har vi legat på över 86%, vilket gör svenskar till bland de bästa i världen på att panta.

Källa: Returpack

Enligt forskare finns runt 150 miljoner ton plast i världens hav. Och varje år tillkommer mellan 5 och 13 ton. I snitt tar det upp till 20 år för plast i naturen att brytas ner till så kallad mikroplast, som i sin tur finns kvar i ytterligare hundratals år och skadar natur- och djurliv.

Visste du att ...

Coca-Cola först i Europa

Coca-Cola är den första stora dryckestillverkaren i Sverige att introducera den nya korken. Innovationen är en viktig milstolpe för att bidra till omställningen för en cirkulär ekonomi för förpackningar, där varje flaska – tillsammans med varje kork – samlas in och återvinns. På så sätt minskar förpackningens klimatavtryck och förebygger att inga förpackningar blir till skräp i naturen.

Plastic bottle, Alcoholic beverage, Hair, Skin, Smile, Shelf, Customer, Drink

– De flesta svenskar är redan duktiga på att panta sina förpackningar med korken fastskruvad, och med den nya korkdesignen kommer ännu färre korkar att gå förlorade, slängas eller hamna i naturen, säger hon.


Så fungerar nya korken

Precis som tidigare ska du vrida upp korken för att öppna flaskan. Vik därefter korken åt sidan. Klicket signalerar att korken är fäst vid flaskhalsen och att det är fritt fram att avnjuta din kylda dryck.

– Det blir en ny vana att öva in, men den nya korken är framtagen med klimatet i åtanke. Så jag tror att mottagandet i Sverige kommer bli positivt, säger Charlotte Kalin.

Mer om Coca-Colas hållbarhetsarbete här

Charlotte Kalin, ansvarig för hållbarhet på The Coca-Cola Company i Sverige berättar:

Charlotte Kalin, ansvarig för hållbarhet på The Coca-Cola Company i Sverige.

Den nya korken är redan lanserad i bland annat Tyskland, Spanien och Norge, där den blivit väl mottagen.

Visste du att ...

Förra året pantades över 2,4 miljarder förpackningar i Sverige totalt, vilket motsvarar 232 förpackningar per person.

Källa: Pantamera

Förra året pantades över 2,4 miljarder förpackningar i Sverige totalt, vilket motsvarar 232 förpackningar per person.

Visste du att ...

Tre direkta fördelar:

Korken hamnar inte på villovägar
Du har säkert varit med om minst ett tillfälle där korken försvunnit och därför känt dig tvungen att stressa i dig läsken. Med den nya designen elimineras problemet med borttappade korkar.  

Water, Drinkware

Titta, bara en hand!
Med den nya korken krävs det bara en hand för att dricka läsk. Korken hänger ju på oavsett!


Gesture, Finger, Thumb

Det blir lättare att panta
Det finns få länder som satsat så mycket på återvinning av PET-flaskor som Sverige – och korken ska alltid följa med när du pantar. De allra flesta är redan bra på detta, och nu blir det ännu enklare då korken är fäst vid flaskan. Kom bara ihåg att skruva fast den ordentligt innan.

Font

ANNONS: Detta innehåll är framtaget av vår partner. Det är inte skrivet av och behöver inte nödvändigtvis reflektera Aftonbladet-redaktionens åsikter.

ANNONS: Detta innehåll är framtaget av vår partner. Det är inte skrivet av och behöver inte nödvändigtvis reflektera SvD-redaktionens åsikter.

ANNONS: Detta innehåll är framtaget av vår partner. Det är inte skrivet av och behöver inte nödvändigtvis reflektera Omni-redaktionens åsikter.

Annons: Detta innehåll är framtaget av vår partner. Det är inte skrivet av och behöver inte nödvändigtvis reflektera tv.nu-redaktionens åsikter.

Till toppen

Producerat av Schibsted Brand Studio för Coca-Cola