













En hyllning till skandinavisk möbeldesign
Tidlöst samtida
Här är nya kollektionen Stockholm 2025 från IKEA

”Det bästa IKEA har att erbjuda”. I dag, 40 år senare, har STOCKHOLM blivit en modern klassiker med produkter som går för högre slutpriser på auktion än vad de en gång kostade i varuhuset. Nu introducerar IKEA en ny designklassiker – STOCKHOLM 2025.
Den här artikeln är producerad av Schibsted Brand Studio
Stora axelvaddar, guld, lyx och överdåd. 1980-talet var tiden när yuppien regerade och där statusprylarna samlades på hög. Och det var i kölvattnet av denna anda som IKEA stack ut hakan och introducerade STOCKHOLM.


PAULIN MACHADO, designer
”Mina favoritprodukter är mattorna i björk. Det är något speciellt med att arbeta med handvävda material och den hantverksskicklighet som förts vidare i generationer. Att bli mästare i vävning tar år, och varje matta tar två hantverkare dagar att färdigställa.


Nike Karlsson, designer
”En av höjdpunkterna var att arbeta med vår svenska furuleverantör för att hitta den allra bästa kvaliteten. Många ser furu som ett budgetmaterial, men när du väljer den bästa kvaliteten är dess skönhet obestridlig. Det syns verkligen på bänken och soffan. Soffan är vår första design utan skum – tyget är i 100 procent bomull och fyllningen är i kokosfibrer och har pocketfjädrar. Soffan ger ifrån sig ett tillfredsställande ljud när du sätter dig – så det är kvalitet som både känns och hörs.”
”Länge var de vackraste svenska möblerna reserverade för ett fåtal. De rika. “Vanligt” folk fick nöja sig med dåliga kopior eller ingenting alls. Sådant sticker oss i ögonen”.
Ingvar Kamprads lösning blev att skapa STOCKHOLM – en kollektion som skulle vara “det bästa IKEA hade att erbjuda” och en hyllning till skandinavisk möbeltradition med fokus på design och kvalitet.
”För mig handlar skandinavisk design om tidlös enkelhet – harmoniska färger, naturliga material och organiska former. Jag gillar också att arbeta med kontraster där något mjukt, som ull, möter något glansigt, som glas. Tillsammans skapar de ett unikt och spännande uttryck.”

KARIN GUSTAVSSON, kreativ chef
Materialen valdes med omsorg och ett gediget hantverkskunnande låg bakom konstruktionen.
Trämöblerna tillverkades av nordisk björk, textilierna var antingen av indisk bomull eller engelsk kretong, medan skinnet kom från anrika Svenljunga i Västergötland.
Designen stod formgivarna Karin Mobring och Tomas Jelinek för, vars olika bakgrunder kompletterade varandra.

Fem år efter den första kollektionen, 1990, kom uppföljaren och under åren har ytterligare kollektioner släppts med olika formgivare i spetsen. Varje kollektion har haft sitt eget uttryck, men där den gemensamma nämnaren alltid har varit densamma: skandinavisk modernitet av högsta kvalitet, såväl i form och funktion som i material.
STOCKHOLM 2025
40 år efter den allra första lanseringen är det nu dags för en ny kollektion: STOCKHOLM 2025. Denna gång är designen inspirerad av den svenska skogen och de fyra årstiderna.
Här andas formspråket av det skandinaviska med influenser av Sveriges landskap – från de snöfyllda vintrarna uppe i norr till öppna landskap i söder och ljuva sommarnätter där solen aldrig tycks gå ner.

”STOCKHOLM 2025 var ett fantastiskt designuppdrag – en chans att utforska kvalitet genom material. Vi kombinerade massivt trä, högkvalitativ fanér, keramik, textilier, glas och naturfiber. Det var en balansakt, men den rätta mixen gav varje produkt en egen historia. Kvalitet handlar också om hur något känns, hur det ser ut, hur det håller över tid och hur det fungerar.”

OLA WIHLBORG, designer

De olika produkterna är skapade för att harmoniera vackert tillsammans, även om de är unika nog att stå för sig själva. Ambitionen är att du ska kunna satsa fullt ut på helheten – eller mixa och matcha för att skapa ett uttryck som är helt och hållet ditt eget.
Oavsett hur du konsumerar kollektionen är den tänkt att hålla i dag – likväl som att vara ett samlarobjekt i framtiden.
ANNONS Innehållet på den här sidan är skapat av Schibsted Brand Studio i samarbete med vår annonsör. Det är inte producerat av Aftonbladets redaktion.